Tara: Junior Journalist

Tara Elisabeth van 6 ST won met haar tekst “Dicht bij Jezus” de eerste prijs in de categorie ‘opiniestuk’ voor leerlingen van de derde graad van alle studierichtingen. Ze mag meedingen naar een plaats in de provinciale wedstrijd op 19 mei in Zandhoven.
Het onderwerp van dit schooljaar is ‘meesterschap’. Tara vertelt hoe zij in Jezus een charismatisch meesterschap herkent,  waardoor hij een sterke persoonlijke aantrekkingskracht heeft op mensen. Ook op Tara heeft hij die aantrekkingskracht en zo is ze op haar zestiende ‘katholiek gelovig’ geworden.

Eerst vatte Tara het idee op om over “meesterschap” te schrijven in de zin van een hobby of iets anders waar je goed in bent. Maar dan wilde ze verder zoeken naar een originele invalshoek. Ze kon steeds terecht bij mijnheer Vervoort en mevrouw Oostvogels om te praten over haar werk. Maar… we kunnen het haar beter zelf laten vertellen!

Scroll verder voorbij het interview en de foto’s, om het volledige opstel te lezen.

Finalist van reeks 4 Davidsfonds, Junior Journalist

Dicht bij Jezus

Als ik je nu zou vragen wie je held is, wat zou je dan antwoorden? Superman? Batman? Misschien wel een familielid of godsdienstige? De persoon waar ik het meest naar opkijk is Jezus Christus.

Jezus stierf op 3 april in het jaar 33 na Christus. We zitten nu in het jaar 2018 en in de postmoderne beschaving. We zijn exact 1985 jaar later en toch kennen we Jezus’ verhaal beter dan andere legendes, verhalen en mythes. Wat maakt hem nu toch zo speciaal? Waarom is hij zo’n rolmodel voor ons? Is hij een held? Of meer een meester in zijn handelingen? En misschien nog wel de belangrijkste vraag: wat zou Jezus doen als hij nu in onze schoenen zouden staan?

Jezus Christus was een bijzonder man die ongeveer 2000 jaar geleden leefde. Hij verzamelde leerlingen om zich heen en was een onderwijzer over het geloof “het christendom”. Jezus werd niet lang daarna verloochend en verraden door  twee van zijn leerlingen en werd gearresteerd. De man verzette zich niet en werd gekruisigd. Na zijn dood werd hij begraven in een grot met een grote rots ervoor en twee bewakers, zodat ze zeker waren dat zijn lijk niet geroofd werd. De volgende ochtend was zijn lichaam verdwenen. Er zijn geruchten dat men hem nog heeft gezien, maar dit is moeilijk te verklaren.

Christenen geloven dat God Zijn Zoon heeft gestuurd om ons te kunnen bevrijden van onze zonden. Het gaat dus om de vergeving van God. Jezus heeft als mens een perfect leven geleid zonder enige zonde en is daarna vermoord. Hij heeft zijn leven voor ons gegeven. Dit maakt het voor christenen zo belangrijk en speciaal.

Ik ben zelf niet gedoopt of gelovig opgevoed, maar ik heb zelf Gods en Jezus’ liefde ervaren. Ik ben zelf op 16-jarige leeftijd christen geworden zonder dat iemand me heeft kunnen beïnvloeden. Het was mijn eigen keuze en één van mijn waardevolste ook. De reden waarom ik gelovig werd, is dat ik mij steeds meer ging verdiepen in Jezus’ levensstijl. Zijn daden waren zo liefdevol en puur, waardoor ik telkens een warm gevoel kreeg bij het lezen van zijn verhalen.

Of Jezus, de Zoon van God, onze held of een sprookjesfiguur was, daarover verschillen de meningen. Sommigen zullen zeggen dat hij goede acties heeft ondernomen, maar dat het nooit 100% bewezen is dat hij heeft bestaan. Anderen zijn ervan overtuigd dat hij leefde. Het is erg moeilijk om dit te kunnen constateren, omdat de Bijbel erg figuurlijk is geschreven en het natuurlijk al heel oud is. Je kan niet alle verhalen letterlijk nemen, want anders worden dit wonderverhalen. Je kan wel deze verhalen ontleden en zo de achterliggende boodschap ontdekken.

Een voorbeeld van zo’n wonderverhaal is de genezing van de blinden. In de bijbel staat dat er twee blinden op de stoep zaten en genegeerd werden door het volk. Jezus liep voorbij hen en zei dat zij moesten opstaan en naar hem moesten lopen. Zij deden dat zonder probleem. Toen ze aankwamen, vroeg Jezus “Wat wilt ge dat ik voor u doe?” Nadat ze vroegen om weer te kunnen zien, raakte Jezus hen aan en genas hen. Als je dit verhaal zo leest, is het logisch dat er veel vragen worden gesteld over zijn bestaan en krachten, maar als je hier dieper op ingaat zie je wat hij echt deed. Jezus betrok hen in de samenleving door hen te roepen en te vragen of zij naar hem konden komen. Zij kregen dan het gevoel dat er toch nog iemand was die om hen gaf. Daarna vroeg Jezus wat hij voor ze kon doen. Hij deed alsof ze geen beperking hadden, zodat ze zich niet ziek voelden. Nadat ze vroegen om hun gunst, raakte Jezus hen aan en genas ze. In die tijd was het een zonde om een blinde aan te raken, omdat hun blindheid een straf van God was. Jezus raakte hen toch aan en zij kregen het gevoel dat ze waren genezen. Als je zo al zijn verhalen onderzoekt, kan je wel zeggen dat hij een bijzondere man was.

Jezus werd door zijn leerlingen “Rabbi” genoemd, wat dus letterlijk meester betekent, maar welke vorm van meesterschap past dan het best bij hem? Jezus nam deel aan een charismatisch meesterschap. Dit betekent dat hij een sterke persoonlijke aantrekkingskracht uitoefende op andere mensen. Hij bracht als het ware het volk in beweging om zijn handelingen te volgen. Vandaag de dag volgen we hem nog steeds in ons geheugen en hart. Mijn moraal, en dat van vele anderen, is aan hem gelinkt. Wij hebben automatisch onze naasten lief, wij proberen niet te liegen, te bedriegen en wij moorden niet.

De vraag die men toch het vaakst stelt is: wat zou Jezus doen als hij momenteel in onze schoenen zou staan?  Jezus accepteerde ieder mens en dat is wat wij nu ook moeten doen. Hij zag de mensheid als één grote familie en hielp ze dan ook allemaal. Als Jezus hier nu zou rondlopen, had hij er zeker en vast voor gezorgd dat onze wereld er een stuk beter uitzag. Hij zou bijvoorbeeld alle vluchtelingen en mensen die hulp nodig hebben, warm ontvangen. Onze maatschappij probeert al zo veel mogelijk mensen aan te nemen maar dit blijft moeilijk. Ook hebben de media ervoor gezorgd dat wij een negatief beeld krijgen van deze onschuldige mensen.

Ook moet er een overeenkomst komen tussen de verschillende religies op aarde. Al deze verscheidene religies moeten we kunnen accepteren. Ze moeten hun eigen weg gaan zonder dat iemand zich ermee bemoeit. Op deze manier kunnen we inderdaad niet de 70-jarige oorlog tussen Palestina en Israël oplossen, maar we hebben wel een leider nodig.

Jezus was een meester in het kleine. Dit wil zeggen dat hij geen letterlijke grote daden heeft verricht. Zijn manier van leven heeft veel invloed op de levensstijl van de hedendaagse mens gehad, onder andere op mij. Hij zet ons aan het denken en helpt ons bij het maken van moeilijke keuzes. Ik geloof dat er diep vanbinnen in ons allemaal een Jezusfiguur schuilt.

Tara Elisabeth, 6ST

Tara: Junior Journalist
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.